De BMW 5-reeks hybrid zou kunnen bijladen zonder een kabel aan te sluiten. Het zou volstaan om de wagen boven een inductielader te parkeren.

Inductieladers zijn helemaal niet nieuw want ze bestaan al voor smartphones en nu ook voor auto’s. De serieproductie voor autotoepassingen heeft lang op zich laten wachten omdat het rendement niet optimaal was.

BMW lijkt vandaag klaar om deze toepassing te commercialiseren. Het draadloos laden zou nagenoeg even snel gaan als met een klassieke kabel. Het systeem zal vanaf 2018 optioneel worden aangeboden. Met een vermogen van 3,2 kW kan men de batterij in 3,5 uur laden.

Het laadplatform kan in de garage maar ook buiten worden gemonteerd en op het scherm van de 530e iPerformance komt een assistent zodat de bestuurder de wagen perfect boven het laadplatform kan positioneren om het laadproces optimaal te laten verlopen. Met deze technologie wordt el

elektrisch laden zelfs gemakkelijker dan een wagen vol te tanken.

bron gocar.be

Zo is BMW met zijn elektrisch gamma aan een opmars bezig. Zullen the petrolheads volgen?

Voorlopig kan u in alle geval nog terecht bij the M Factory voor de echte benzine wagen zoals de BMW M2.

Manieren van elektrisch rijden

Er zijn momenteel verschillende manieren van elektrisch rijden. De volgende typen voertuigen zijn op de markt verkrijgbaar:

  • Auto`s alleen op elektriciteit
  • Auto´s alleen op elektriciteit die ook fossiele brandstof kunnen gebruiken om de energie op te wekken
  • Hybride auto´s die zowel op elektriciteit als fossiele brandstof rijden

Voordelen elektrisch rijden

De voordelen van elektrisch autorijden zijn:

  • Het is beter voor het milieu dan rijden op fossiele brandstoffen, er wordt namelijk geen CO2 uitgestoten door de auto
  • De opkomst van elektrisch autorijden biedt kansen voor de werkgelegenheid en ontwikkeling binnen de Nederlandse high-tech industrie
  • Elektrisch rijden is uiteindelijk goedkoper, zowel in verbruikte elektriciteit als in de aanschaf van een auto
  • Een elektrische auto is stiller

Naast deze voordelen zijn er momenteel ook specifieke voordelen voor de consument, omdat de overheid kortingen biedt op het elektrisch rijden.

Nadelen elektrisch rijden

De meeste nadelen van het elektrische rijden komen vooral voort uit het feit dat het rijden nog niet volledig ontwikkeld is en nog niet helemaal is opgenomen in de maatschappij. De nadelen zijn:

  • Het opladen duurt langer dan tanken
  • Er zijn nog niet veel oplaadpunten
  • Je moet vaker de auto opladen dan dat je normaliter zou moeten tanken
  • Accu`s zijn duur en het is nog niet duidelijk wat hun levensduur is
  • Een elektrische auto produceert zelf geen CO2, maar of een auto helemaal groen rijdt hangt ook af van de manier waarop de stroom waarop hij rijdt, is opgewekt
  • Accu’s zijn niet milieuvriendelijk en de productie van accu’s levert veel vervuiling op

De komende jaren zal de technologie omtrent de levensduur van de accu`s, het opladen en de zuinigheid van de elektrische auto nog verbeteren.

Stimulans overheid

In 2011 kwamen de eerste soorten elektrische auto`s op de Nederlandse markt die ook uitermate geschikt zijn voor het dagelijks gebruik van de consument. De regering heeft enkele streefgetallen vastgelegd om het gebruik van de elektrische auto te stimuleren:

  • In 2015 moeten er 20.000 elektrische auto`s rondrijden.
  • In 2020 moet dit aantal verhoogd zijn naar 200.000 elektrische auto`s.
  • In 2025 moet het totaal aantal elektrische auto`s 1 miljoen zijn.

De overheid stimuleert het gebruik van een elektrische auto door de komende jaren op elektrische voertuigen geen bijtelling en heffingen te vragen. Het belastingvoordeel dat een elektrische auto oplevert:

  • T/m 2014 geen fiscale bijtelling voor auto´s van de zaak.
  • T/m 2018 betaal je geen belasting personenauto`s en motorrijwielen (BPM).

Oplaadpunten

Elektrische auto´s worden geleverd met een normale standaardstekker. Hier zijn door producenten en leveranciers afspraken over gemaakt. Het opladen van een accu kan dan ook gewoon via een normaal stopcontact. Daarnaast zijn er door het hele land speciale oplaadpunten te vinden waarop je abonnement kan nemen en ook kan je een speciaal laadpunt thuis laten installeren. De overheid is ook nog druk bezig met stimuleren van het plaatsen van nieuwe oplaadpunten. Voor deze speciale laadpunten wordt bij aanschaf van een elektrische auto ook een speciale stekker meegeleverd.

Opladen accu

Hoeveel het opladen van een elektrische auto je kost is afhankelijk van de energie en de energieprijs waarmee je de accu oplaadt en natuurlijk de laadtijd en het verbruik van de accu. Bij een normaal stopcontact (230 volt) kost het opladen van een accu met een capaciteit van 16 kilowattuur gemiddeld 6 uur. Er bestaan ook snelladers waarmee het opladen sneller gaat en ook zijn er snellaadpunten langs de weg waarmee het opladen een kwartier duurt. Met een volledig opgeladen accu kan gemiddeld 100 tot 200 kilometer gereden worden.

 

Het opladen van een accu wordt nog duurzamer als je dit kunt doen door middel van zonne-energie. Echter maken verouderde belastingregels dat op dit moment nog onnodig duur. Lees hier meer over in het blog dat we schreven over het opslaan van zonne-energie in elektrische auto’s.

Energiecontract

Wanneer je de accu vaak thuis oplaadt is het belangrijk dat je een goed energiecontract hebt. Je verbruikt thuis namelijk veel meer energie. Als je kiest voor een contract met goedkope energie, zie je dat dan ook veel sneller terug in de eindafrekening. Daarnaast wordt de keuze tussen grijze en groene stroom nog belangrijker. Wanneer je accu oplaadt met groene energie is de elektrische auto nog milieubewuster.

bron energievergelijken.nl